Tesla Model Y tidslinje

4. Jul 2022 af Hans Pugaard Milling

Da tesla ændrer på produktions linjen op mod 20 gange på en uge, kan det være svært at vide præcist hvad ens bil er leveret med. Ofte er det småting. En ledning flyttes, clips spares væk eller en anden type skrue, bolt, chip, stik osv. benyttes. Nogle ændringer er større. Så som trådløs telefon oplader, ny motor, større batteri osv. Da Tesla ikke altid melder ud officielt, de ændringer de foretager på bilerne, er flere af disse ændringer fundet i diverse nyheds artikler på nettet. Ændringerne sker heller ikke samtidigt på alle fabrikker i f.eks. USA, Kina eller Europa, så har man fået en Performance fra Berlin eller en Long range fra Kina på samme tidspunkt, kan der være forskelle alligevel. Ændringen køres også ind over tid, så det er ikke ensbetyrde at alle modeller leveret i f.eks. april 2022 har det, men at det er ca. der de første biler er set med det. Tidslinjen prøver at belyse ca. hvornår det er blevet introduceret, men er altså ingen garanti for at din bil har det. Der er man nød til at kigge i service skærmen, eller kigge ind til ledningerne, hvis man vil være sikker. Har du en rettelse til datoerne for bestemte featueres, f.eks. ved at kunne bekræfte at din bil har det, selvom den er leveret tidligere end end dato skrevet i skemaet neden for, så skriv endelig til artiklens forfatter på Facebook, så det kan blive rettet.

Dato Beskrivelse
3 Marts 2016 Model Y bekræftes
Efter mange spekulationer om at Tesla arbejder på en billigere 2-dørs bil til masserne. Kommer nyheden på Q2 Earnings Call at Tesla arbejder på en kompakt SUV kaldet Model Y.
14 Marts 2019 Tesla afslører Model Y
I vanlig Tesla stil, afsløres Model Y ved Tesla's design studie ved Hawthorne, Californien, USA I et lokale, fyldt med YouTubere og andre influencere. Det er en blå, 7 sæders version som fremvises.
13 marts 2020 Første leveringer I USA
Ca. 1 år efter afsløringen leveres de første biler til kunder I USA
18 januar 2021 Første leveringer i Kina
De første leveringer af Model Y begynder I Kina.
Januar 2021 Varme i rattet
Nye modeller leveres nu med varme i rattet.
August 2021 Matrix lygter og HEPA filter
Performance og Long Range modellen får matrix lygter og luft filteret opgraderes til et langt større med HEPA/Biodefens.
Dørlommerne får stof i bunden og lys.
24 august 2021 Første leveringer i Europa
Holland og Norge bliver de første lande I Europa som hvor kunder får leveret Model Y.
November 2021 Dobbelt glas i bagdøre, bedre lys bag på<

Ruderne i de bagerste døre er nu også med dobbelt lag glas for at mindske støj i kabinen.
Én højtaler fjernes, vi er dog i tvivl om hvilken.
Opgraderede baglygter med mere tydlige blinklys, og dobbelt bak lys.
Hattehylden kommer nu som standard fra de kinesisk byggede performance modeller.

Januar 2022

Varme i forruden under vinduesviskerne
Små varmetråde i buden af forruden kan afrime vinduesviskerne, så de ikke sidder fast. Det er dog først i Februar at der kommer en software opdatering med et ikon til at aktivere det.

Februar 2022 Ny computer, batteri og større laste evne
Selvom Amerikanerne fik det i September året før, er det først nu i EU at Tesla skifter computer til en nyere med AMD Ryzen CPU som giver en bedre UI oplevelse, bl.a. loader browseren hurtigere og video tjenesterne er også mere responsive. 
12 volts blyaccumulator batteriet skiftes til et mindre/lettere 16 volts lithium batteri, som skulle holde længere.
Hoved batteriet ændres fra 77 til 85 kwt, bl.a. fordi den nye hardware bruger mere strøm. Det giver Model Y med 19" hjul, ca. 28 km længere rækkevidde fra 537 til 565 km WLTP.
Den maksimale nyttelast i bilen øges fra 390kg til 565 kg.
April 2022 Radar fjernes og mere effektiv motor
Radar fjernes
Infrarødt lys til kabine kamera (så det kan se passageren i mørke og øjne gennem solbrille glas).
Ny og mere effektiv bag motor med hårnåle viklinger
Hattehylden er nu standard i alle modellerne.
 
Juli 2022 Første leveringer fra Berlin
De første Long Range i sort levers fra fabrikken i Berlin.
August 2022 Center airbag i de Kinesisk byggede
Den tysk byggede Model Y har altid haft center airbag men nu kommer den også i de kinesisk byggede.
Oktober 2022 Bedre affjedring og bagsæder
De Berlin byggede biler får bedre affjedringen uden at det skulle gå ud over kørekomforten.
Bagsædet ændres en smugle. Sædet bliver 3 cm længere og formen ændres også, så man får bedre støtte under benene.
En nødåbning til bagdørene er nu at finde i dørlommen.
November 2022 Ultralyds sensorer fjernes og lasteevne sænkes
Tesla fjerner ultralyds sensorerne rundt på hele bilen. De skal erstattes af Tesla Vision som via kameraerne skal bedømme afstand. I skrivende stund (februar 2023, er denne opdatering til bilens software dog endnu ikke kommet).
Laste evnen sænkes fra 640 til 539 kg, årsagen vides ikke.
Marts 2023 Kinesisk byggede får også bedre affjedring
De kinesisk byggede biler får nu også affjedringen og hjulophæng opgraderet.
Februar 2024 Nye kameraer på modellerne fra Kina
Kameraer opgraderes til 5 megapixel og kan gengive farver korrekt. De nye kamerarer kan kendes på et rødt skær i linsen. Der kommer efterfølgende en software opdatering som kunstigt retter farverne på de gamle.
Maj 2024 HW4 kommer nu på bilerne fra Berlin
De nye kameraer kommer nu ogspå på Model Y fra Berlin.

Model Y - Juniper tidslinje

I Marts 2025 lancerede Tesla en ny udgave af Model Y med kodenavnet Juniper. Tesla skrev selv at halvdelen af bilen var blevet redesignet. Standard modellen med LFP batteri får 534 km rækkevidde, den baghjulstrukne Long Range får 622 km rækkevidde og Dual Motor varianten får 600 km rækkevidde. Performance modellen lanceres ikke før et halv år senere (se længere nede i artiklen).

Her er alle ændringerne:

  • 4% mere aerodynamisk
  • 2,8% længere rækkevidde på Long Range AWD-varianten (nu 515 km)
  • Glastaget reflektere 7 gange så meget varme end tidligere, takket være en ny sølvbelægning.
  • Kamera i forreste kofanger med sprinkler til at fjerne snavs
  • Ny redesignede fuld elektriske sammenklappelige bagsæder.
  • Long Range er 13 kg tungere end før
  • 5 mm lavere frihøjde end den gamle Model Y
  • 51% mindre vibration på ujævne veje, 22% lavere vejstøj og 20% mindre vindstøj
  • 66% bedre opkaldskvalitet via forbedrede kabinemikrofoner
  • 3% stivere karrosseri
  • Forbedret bremseydelse for øget regenerering
  • Nyt lydsystem med 16 højttalere (før 14). Mere kraftfuld lyd og bedre mellemtone
  • Den tidligere dybe resonanslyd bag i bilen er fjernet
  • Forbedret dørlås og dørtætninger. Dørene har fået en bedre lyd når de lukkes.
  • 27% mere downforce på baghjulene
  • Nyt gearforhold i drivlinjen for en smule bedre effektivitet
  • Ændret smøring i drivlinjen for lavere friktionstab
  • Forsæderne flytter sig automatisk frem, så bageste nakkestøtter ikke rammer dem, når bagsæderne lægges ned
  • Redesignet interiør med nye dørpaneler
  • Nyt metal-look på højttalerindfatningerne
  • Mere eksklusive interiørmaterialer. Stoffet føles blødere og er syet med en mere raffineret proces for bedre overfladestruktur. Dobbelt syning på instrumentpanelet
  • Ingen gearvælgerstang i højre side af rattet. Frem, bak og parkering styres via skærmen. Blinkergrebet er dog bevaret
  • Nyt rat med lyskontroller, horn, sentry knap, viskerkontrol og mikrofonknap
  • Nyt instrumentbræt med vævet teksturmateriale
  • Flerfarvet LED-ambientebelysning fra instrumentbræt til bagdøre
  • Opgraderet, mere premium midterkonsol
  • Akustisk dobbeltlags akustisk glas i bagruder og bagrude (før kun forruder).
  • Skærmen er nu lysere, har smallere ramme, højere kontrast og hurtigere respons. Skærmen er nu 15,4” (før 15”)
  • Mere lydisolering for en mere stille køreoplevelse
  • Opgraderet affjedring for en blødere kørsel
  • Forsædets sikkerhedssele er sænket 27 mm
  • Slankere blinkergreb
  • Nyt hul nederst på rattet til at hvile fingrene
  • Nyt sølvkantet område omkring trådløs telefonopladning
  • Ny form på bagrudenm for lidt bedre udsyn
  • Ny Airwave 2.0 ventilation. Passageren kan nu slukke for sin egen side
  • Makeup-spejl med CRI-værdi over 90 % for mere præcis farvegengivelse
  • Nedsat tophastighed til 201 km/t (fra 250 km/t) pga. mere effektive dæk
  • Bedre køreegenskaber
  • Nødåbningen i bunden af dørlommerne i bagdørene er redesignet
  • Mere støjsvag automatisk bagklap
  • Bagklappen kan nu åbne automatisk, når du nærmer dig bilen med din telefonnøgle, takket være “hands free” funktion
  • Baglygterne har en lysbjælke med indirekte reflekterende lys
  • Integrerede blindvinkel advarselslys i dørene
  • Frunken har nu et afløb
  • Bagsædet er 1,5 cm længere for bedre komfort. Nakkestøtterne er 1,7 cm bredere.
  • Luftmodstandskoefficient er nu på 0,22 (mod 0,23 på den gamle Model Y)
  • Redesignet nederste bagkofanger
  • Forsæderne er nu ventilerede så det også kan køle. Alle kabinesæder er perforerede
  • Ingen tågelygter længere, men integreret i matrix lygterne og lygterne er placeret under den nye lysbjælke foran,  med et slankere, mere strømlinet frontdesign
  • 8” skærm til bagsædepassagerer, som kan styre klima og underholdning. To hovedtelefoner kan tilsluttes samtidigt trådløst
  • Tre USB-C-porte på 65 W – nok til at oplade en bærbar computer
  • Forbedret Bluetooth
  • 50 % bedre mobilforbindelse. 2× større Wi-Fi-rækkevidde (dual-band)
  • 10× bedre forbindelse til telefonen, så bilen genkender den på længere afstand (UWB-teknologi)
  • To nye fælgdesigns, der optimerer rækkevidden
  • Bilen er 4 cm længere
  • Nyt logo bag på bilen og på ratter hvor der står “TESLA"
Dato Beskrivelse
Oktober 2025

Performance
Performance modellen lanceres efter et halvt år, modellen har følgende forbedringer:

  • Redesign af forreste kofanger
  • Bag spoiler og diffuser under bilen er også redesignet
  • Ny performance drivlinke som giver en acceleration 0-100 på 3,3 sekunder
  • Adaptiv affjedring som kan indstilles efter behov
  • 21" Arachnid 2.0 fælge
  • Interiør får kulfiber detaljer flere steder
  • 16" QHD skærm
  • En lille benstøtte på forsæderne som kan vippes frem
  • Understøttelse af V2L (Vehicle to Load)
Oktober 2025 5G
Understøttelse af 5G i bilerne
Oktober 2025 Ny Standard model
Den lille model Y udgår og i stedet introduceres en Standard model. Long Range modellerne hedder nu Premium.
Standard modellen bliver 30.000,- kr billigere end den gamle og koster ved lanceringen 299.990,- og får følgende fjernet/ændret:
  • Fronten er redesignet. Lysbaren er fjernet og forlygterne er ændret og er uden matrix og Tesla logo er fjernet.
  • Bagenden har en reduceret lysbar.
  • Fruk er blevet mindre og med billigere plastik som ikke dækker hele rummet længere så der er hul ude i siderne og gummi forseglingen er også sparet væk.
  • Bio Defence filter er fjernet så den har samme HEPA filter som de gamle Model 3. 
  • Batteriet er reduceret til 69 kWt og kan maks lade med 225 kw.
  • Glas taget er kun 1 lag glas, men beklædt med stof indvendigt for at dæmpe støjen.
  • Skærmen ved bagsædet er fjernet
  • Højtalere er reduceret fra 16 til 7.
  • FM/AM og DAB radio er fjernet
  • Ambient lys er en smugle min
  • Sæder er nu beklædt med stof i stedet for plastik læder og der er ikke lommer bag på forsæderne.
  • Køling er fjernet fra sæderne.
  • Sidespejle er ikke længere elektriske.
  • Rattet er også kun manuelt justerbart.
  • Stoffet i dørlommerne er fjenet.
  • Hattehylden er fjernet, men kan tilkøbes.
  • Bagsæder kan kun vippes manuelt, motoren er fjernet.
  • Støddæmperne er de gamle fra før Juniper refresh
  • Lane assist er fjernet fra Autopilot så nu er den kun adaptiv fartpilot
  • 0-100 tiden er nu nede på 7.2 sekunder (før 5,9)
  • Midterkonsollen er nu åben/ikke eksisterende mellem de trådløse ladere og armlænet.
  • Knapper til at justere forsæderne er fjernet og kan nu kun justeres på sklrmen.
  •  

Kilder:

 

https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y
https://www.businessinsider.com/elon-musk-next-tesla-after-model-3-model-y-2016-8?r=US&IR=T
https://electrek.co/2021/08/09/tesla-hepa-filter-bioweapon-defense-mode-standard-model-y-electric-suv/
https://insideevs.com/news/547812/mic-tesla-modely-cargo-cover/
https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-activates-heated-wiper-park-in-fremont-made-model-ys-with-2022-4-5-software-update/
https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-model-y-heated-steering-wheel-how-hot/
https://www.notateslaapp.com/news/1018/tesla-upgrades-suspension-rear-seats-and-rear-doors-emergency-release
https://www.tesery.com/en-dk/blogs/news/tesla-model-y-at-gigafactory-berlin-now-equipped-with-hardware-4
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/1i91qx6/all_model_y_juniper_changes/
https://ev-inventory.com/model-history/MY
https://www.youtube.com/watch?v=qbApdIzx29U

Læs mere: https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php

Kommentarer


Kommentarer modereres. Skriv pænt, høfligt og med respekt i en pæn tone.

Tilbage til artikler