Ny med elbil.

15. Apr 2025 af Christian Weis Jensen

Tilbage i 2021 besluttede jeg for at ”det med elbil” skulle prøves, primært fordi jeg rimelig hurtigt kunne regne ud, at jeg kunne få en bil med mere udstyr til en lavere pris og med lavere driftsomkostninger med et årligt kørselsbehov på 45.000 kilometer.

Med hånden på hjertet må jeg også tilstå, at jeg ikke var sikker på, at jeg kunne leve med den kortere rækkevidde, i forhold til den diesel jeg havde på daværende tidspunkt.

Derfor var den første Elbil en leaset Hyundai Kona, den kunne jeg droppe efter et år hvis det ikke var mig, så ”risikoen” var til at overse.

Efter lidt tilvænning må jeg tilstå at det faktisk var en fin ting med nogle pauser indimellem på de længere ture, samtidig kunne/kan jeg typisk lade i forbindelse med møder.

Undtagelsen var når jeg skulle til møder i Berlin, der valgte jeg i ”Kona tiden” at leje en ”motorvejs cruiser” i Flensborg.

Da jeg havde vænnet mig til elbil tilværelsen, begyndte tankerne at spire om at købe en Tesla. Men priserne afskrækkede!. Da Tesla i starten af 2023 dumpede priserne, så var det tid til at slå til.

Jeg ville gerne have en Performance, men det endte med en Standard Range og hvorfor så det.

  • På daværende tidspunkt var min hjemmeboende søn 18 år. En bil med +500 hestekræfter og en ung mand vurderede jeg ikke var fornuftig.
  • Da jeg ikke skal bruge 4 hjulstrækket, kunne jeg lige så godt tage den billigste, rækkevidden er fin til min kørsel.
  • Forskellen mellem P og SR, dækker udgiften til en god brugt MC der kan dække behovet for ”legetøj”.

Senere samme år kørte min hustru og jeg til Provence, af ”gammel vane” havde jeg bestilt en BMW 7 serie ved AVIS i Flensborg. Men som afrejsen nærmere sig, valgte vi at droppe den og i stedet for køre i Teslaen. Dog stillede jeg nogle kriterier op.

  • Jeg gider ikke en masse APPs, så turen skulle gennemføres med Tesla appen og skulle vi tanke op udover Tesla ladere, så måtte det blive betaling med Mastercard.
  • Jeg vil køre med de hastigheder der passer mig (og trafikken), så må der blive ladet op lidt oftere.

Afsted det gik…

Det var på denne køretur, det geniale i at en bilfabrikant har deres egne tankstationer gik op for mig. Når slutdestinationen var indsat i GPS’en, så styrede den hvornår vi skulle lade. På øde strækninger hvor bilen rundede de 200 km/t ændrede den til en ladestation tættere på. Omvendt blev vi ændret til en senere ladestation når der var langsom kørende trafik pga. kø kørsel.

Hustruen var begejstret over de flere og længere stop. ”normalt” ville hun have fået 5-10 minutter til at hente forsyninger og besøge toilettet medens jeg tankede. Nu endte det med mindre gåture i området og hygge.

Fra dag 1 har jeg ført logbog over bilen, jeg håber nedenstående kan give dig noget brugbar information.

 

2 års status

Model: Tesla Y SR/RWD

WLTP: 455 km.

Pris: 363.000 fra ny

Leveret: 30 marts 2023 

Km kørt: 89.383

Forbrug: 16.668 kWh

Gennemsnit: 186 Wh/km

 

Dæk

0-27500 km: Hancook sommerdæk

27500 og frem: Michelin CCS (helårsdæk)

Fik renset og smurt bremser ved samme lejlighed.

De er altså gode, jeg kommer ikke til at skifte mellem sommer/vinterdæk fremover.

Målt den 20 december 2024 af FDM mekaniker.

Mønster på dæk efter 49.000 kørsel: 4,6mm

(Alle dæk er slidt på samme måde).

 

Rækkevidde ved 100% jf. bilen

Ny: 418 km

Efter 12 mdr.: 413 km

Efter 18 mdr.: 408 km

Efter 21 mdr.: 405 km

Efter 24 mdr.: 403 km

 

Fordeling af km

Cirka 40% motorvej

Resten by og landeveje

Rækkevidde angst: NEJ

 

Værkstedsbesøg

3 + dækskifte

1:

Smurt/renset bremser

Sporing

Roteret dæk mellem for og bag

Samlet pris: 2.402,- kroner

 

2:

Skift af viskerblade ved 56499 km. 

Pris 345.13 kr

 

3:

Smurt/renset bremser og roteret dæk ved 66.111 km.

Pris 1.804,- kr

Værkstedet mener at der er slør i forreste og bagerste hjulophæng. Oprettet garanti sag, se mere herunder.

 

Garantisager

2 stk.

1:

Farveforskel på træ inde i bilen. Der kom en Ranger og skiftede træet.

 

2:

Slør jf. ovenstående: På Tesla værksted den 23 oktober 2024. (68400 km).

Tesla mener ikke der er slør, men der er nogle bøsninger der skal skiftes i bag, de forreste fejler ikke noget.

Derfor en egenbetaling på 906 kr.

De har det ikke hjemme, skal komme igen senere.

13 november 2024: skiftet bøsninger på garanti.

 

Garanti test

Ved 75902 km den 20 december 2024

Alt OK

Pris ved FDM 1530kr

 

Forsikring

Pris 8.453 årligt

Post nr.: 7500 Holstebro 

“Elite status”

Ansvar og kasko med fri skade.

Ubegrænset kilometer

Selvrisiko: 3500 (cirka)

Vestjylland forsikring 

 

Bilvask

Maskinvask 2-4 gange hver måned.

 

Opladning

Oplades til 100% 2-3 gange om ugen.

 

Ladestationer

I Danmark: Clever og Tesla

I udlandet: Tesla og Mastercard 

Derfor har jeg også kun Tesla og Clever APP på mobilen, jeg orker ikke alle de mærkelige APP’s.

Samlet tid i kø for at lade bilen: Under 10 minutter.

 

“Kørestil”

100% efter hastighedsgrænserne i byer.

Frisk, men efter forholdene udenfor byerne.

 

Økonomi

Jeg sparer over 3000kr hver måned “all inklusive” i forhold til den sidste diesel jeg havde (Nissan X-trail).

 

“Udfordringer”

3 gange er viskerne gået amok, det blev løst ved at slukke for fartpiloten og slukke viskerne. Herefter virkede det igen. (Er ikke sket siden 2023).

 

Der er et par steder på motorvejen over Fyn hvor fartpiloten ændrer hastigheden til 80 km/t, hvorfor aner jeg ikke. 

Jeg kender stederne nu og holder speederen nede og sætter fartpiloten igen. Mærkeligt, men ikke noget der ødelægger humøret.

 

Positive ting: Rigtig mange som jeg ikke skal trætte nogen med.

“Normalt” ville jeg skifte bil efter 2 år. Men jeg er simpelthen så glad for bilen at jeg beholder den et par år endnu.

Billedet: Jeg løber ikke rundt og fotograferer min bil i tide og utide, så billedet er det eneste der er taget af bilen...

Tilbage til artikler