Fra lokaltur til langfart – en dag i en el-taxachaufførs liv

13. Jun 2025 af Kim Petersen

Taxakørsel er som en pose blandede bolsjer – man ved aldrig helt, hvad man får. Hver dag begynder med en vis rutine, men det uforudsigelige lurer altid lige under overfladen. Det er netop dét, der gør jobbet levende. Spændende. Og til tider ret langt væk fra det, man regnede med.

 

Kunne du forestille dig at sidde derhjemme med en kop kaffe – og så få et opkald, der sender dig ud på en køretur på langt over 1.000 kilometer?

 

Min dag begyndte helt normalt: først de faste skoleture og derefter nogle lokale ture i Padborg. En stamkunde skulle til Aabenraa og retur, og allerede omkring middagstid havde jeg nået min minimale dagløn. Men eftermiddagen byder ofte på lidt af hvert – ældre, der skal hjem fra dagcenteret i Bov, skolebørn fra specialskolen i Kruså, eller folk der strander, når jernbanetrafikken bryder sammen. Småture og mellemture – som regel inden for kendte rammer.

 

Indtil det hele pludselig ændrede sig.

 

Mens bilen stod i indkørslen og fik lidt vekselstrøm, og jeg selv nød en frokostomelet, vibrerede bipperen i bæltet. Jeg havde 45 sekunder til at reagere – og det gjorde jeg. Men det var ikke en hvilken som helst tur, der ventede. En adresse i Hannover dukkede op på skærmen. Jeg greb mobilen, og straks efter ringede centralen for at bekræfte turen. Det er standard ved så lange stræk – man kører ikke over 300 kilometer frem uden sikkerhed for, at kunden står klar.

 

Turen til Hannover tog fire timer, inklusive tre ladepauser. Som eltaxachauffør lærer man hurtigt at tænke fremad. Jeg ville helst ankomme med en så høj batteristatus (SoC) som muligt, så kunden ikke skulle starte sin rejse med at vente under en ladepause. Kunden skulle nemlig videre til Køge – yderligere knap 600 kilometer – og bagefter ventede de sidste 270 kilometer hjem til Padborg.

 

Alt i alt blev det en arbejdsdag på 1.200 kilometer.

 

Det blev til i alt syv ladepauser på mellem 10 og 30 minutter. Nogle gange handler det bare om at få nok strøm til næste etape, andre gange er der tid til en hurtig bid mad – eller en lille "farfar" bag rattet, med sædet godt lagt ned.

 

Dagens statistik

???? Forbrug: 237 kWh

⚡ Gennemsnitligt forbrug: 197 Wh/km

???? Effektivitet: ca. 5 km/kWh

⏱️ Køretid: 14 timer og 34 minutter

???? Ladepauser i alt: 1 time og 40 minutter

 

Jeg er godt tilfreds. Ikke bare med tallene – men med hele turen. Det er dage som disse, hvor man for alvor mærker friheden i faget. Hvor elbilen viser sit værd.

Det uforudsigelige blev til en lang, effektiv og særdeles givende arbejdsdag.

Tilbage til artikler