 
        Hidtil har det været sådan at din opladningsgrænse blev sat ned til 80%, hvis den var sat højere og der var mere end 50% optagede ladere på SuperChargeren. Her kunne du rette den op igen, hvis du havde behov for mere end 80%. 
Når din opladning er stoppet og der er mere end 50% optagede ladere på SuperChargeren, så har du 5 minutter til at fjerne bilen, før spærreafgift taxameteret begyndte at tælle.
I Danmark er det fra 3 til 6 kroner pr. minut! I andre lande kan det være højere, Tyskland og Østrig f.eks. er 0.50€ og 1€.
Spærreafgift kaldes også Idle fee.
Tesla skriver:
"Spærreafgifter opkræves kun, når en Supercharger-station er mindst 50 % optaget. Spærreafgifter fordobles, når en Supercharger-station er ved 100 % kapacitet."
Se linket nedenfor for flere oplysninger.
Tesla har medio september 2025 ændret betingelserne for brugen af SuperChargere, så du nu kan blive pålagt trængselsafgifter selvom du stadig lader, hvis dit batteri er på over 80% og der er high load på SuperChargeren.
Når det kommer til grænsen for, hvornår du kan blive pålagt trængselsafgifter, så er det lidt mere uklart, da Tesla blot skriver "travlhed" - Det prøver jeg at få afklaret, hvad præcis betyder. 
Indtil da er det nok klogt at følge spærreafgift definitionen. Det betyder at planlægger du at lade til eks. 90% og SuperChargeren er over 50% optaget, så har du 5 minutter til at ombestemme dig, ellers kan det blive kostbart!
Spærre- eller trængselsafgifter for hver enkelt Supercharger-station vises på den valgte markørs pop up-vindue på din touchskærm samt i Tesla-appen.
Trængselsafgifter er ca. 3 kroner i minuttet. Se linket nedenfor.
En anden ting, der er uklart er, hvad der sker, hvis du sætter bilen til at lade på en SuperCharger og den efter du er gået runder 50%. Eks. du er nr. 5, der lader på en SuperCharger med 12 standere. Mens du spiser kommer yderligere 3 biler til. Bliver du så pålagt spærreafgift eller Trængselsafgift? Det prøver jeg ligeledes at få afklaret.
Artiklen opdateres, når jeg har fået svar.
Afgifterne giver som sådan fin mening. Tanken er at flest mulige kan lade på kortest mulige tid. Hvis du ser på, hvor meget din bil lader med, når du ankommer med f.eks. 10%, så er det markant højere kW hastighed end, når du netop er på 80%. På langture giver det sjældent mening at lade så højt, kun hvis man har en destination et godt stykke væk fra en lader og ingen lademuligheder i nærheden.
Så tanken er god nok og ikke gjort for at irritere Tesla ejere og andre elbil ejere, selvom det i specielle situationer kan være til gene for den enkelte ejer.
 
Læs mere: https://www.tesla.com/da_dk/support/charging/supercharger/fees