Det tyske bilmagasin Auto Bild har testet FSD supervised og er ret så imponeret af resultatet.
Vi har oversat artiklen fra tysk til dansk. Du finder link til artiklen i bunden, hvor der også er en klippet video af testturen.
Nu venter vi blot på muligheden i Danmark.
Så den vejarbejdet forude? Ja. Den hvide Tesla Model 3 blinker, finder et hul og skifter vognbane. Jeg sidder ved siden af den, mens vi kører gennem Berlin; sikkerhedsføreren griber ikke ind. Det nye førerassistentsystem overtager bremsning, acceleration og styring - alt sammen jævnt og uden ryk. Hovedstadstrafik, vejarbejde, trafikpropper. Og bilen forbliver rolig, som om den var helt normal.
I december åbner Tesla for FSD Supervised - et førerassistentsystem, der håndterer mange opgaver autonomt, men kræver konstant menneskelig overvågning. Jeg må ikke selv tage rattet. Fra passagersædet kan jeg se, hvor langt systemet er kommet. Ved et fodgængerfelt bremser Teslaen tidligt, fordi den registrerer en fodgænger, jeg først bemærker senere. På smalle gader lader den venligt andre biler køre først og udnytter derefter enhver ledig plads. Bilen reagerer eftertænksomt, ikke hektisk.
Sikkerhedsføreren skulle kun gribe ind én gang, fordi Teslaen misforstod en ombygget ensrettet gade. Assistenten kan meget, men den lærer konstant. Og: Vi taler ikke om autonom kørsel her! Ansvaret ligger altid hos mig, ikke bilproducenten. Ikke desto mindre giver systemet en enorm lettelse. Kameraerne tilbyder et 360-graders udsyn, er aldrig trætte og bliver aldrig distraherede. Det gør en øjeblikkelig forskel.

Teslas superassistent forbliver rolig midt i trafikkaoset. Foto: Robin Hornig / AUTO BILD
Op til 140 km/t kan assistenten autonomt styre, bremse, accelerere og skifte vognbane. Føreren forbliver ansvarlig. Systemet er allerede aktivt i USA, Kina og andre lande. Godkendelsesprocessen er i gang i Europa, og Tesla har ansøgt om en undtagelse i Holland. Hvis det godkendes, kan FSD Supervised lanceres allerede i februar 2026 - via en simpel softwareopdatering til eksisterende modeller. Som det er typisk for Tesla, vil denne opdatering sandsynligvis være gratis, et vigtigt salgsargument i betragtning af de seneste svagere salgstal.
Det, jeg oplevede i Berlin, er allerede almindeligt i Kina og USA. Mange producenter dér tilbyder omfattende førerassistentsystemer, der navigerer gennem byer eller tillader håndfri kørsel på motorveje. Europa halter bagefter. En godkendelse af Tesla ville sende et stærkt signal og øge presset på andre til at følge trop.
Dette vil tage tid, da Tesla har arbejdet på det i årevis og designet sine biler til høj computerkraft fra starten. Mercedes planlægger at lancere et lignende system i 2027, som blandt andet også vil bruge radar. Elon Musk tager allerede det næste skridt og planlægger køretøjer uden rat eller pedaler. Europa bør ikke være det sidste marked igen.
Tesla FSD Supervised ser mere end jeg gør. Det bliver ikke distraheret og bliver aldrig træt. Jeg kan godt lide at tro, at jeg er en god chauffør, men jeg kan ikke matche dette systems allround-vision. Det er bedst, når begge dele arbejder sammen: min erfaring og Teslaens konstante opmærksomhed.