Vores medlem Frank Sørensen er pt. i USA, hvor han har haft mulighed for at prøve Teslas Robotaxi, der kører 100% unsupervised.
Her er hans tanker om den oplevelse.
19 km i Dallas med Teslas Robotaxi (100% unsupervised)
Jeg har lige haft en oplevelse, som jeg bliver nødt til at dele med jer her på TeslaFun.
Pressen herhjemme skriver stolpe op og stolpe ned om Tesla og de selvkørende funktioner, men det, vi kender i Danmark, er jo stadig FSD Supervised – hvor man skal have hænderne på rattet og bære 100% af ansvaret selv.
Herovre i Dallas, Texas, fik jeg her til formiddag mulighed for at prøve den ægte vare: FSD Unsupervised.
Jeg var heldig nok til at spotte og booke en af de meget få Tesla Robotaxis, der kører rundt i forsøgsordningen lige nu.
Og lad det være sagt med det samme:
Det er noget helt, helt andet, når bilen ruller op til kantstenen, og førersædet er fuldstændig tomt. Der er absolut ingen chauffør med.
Jeg fik booket en tur på i alt 11,5 miles – omkring 19 km – fra downtown Dallas og ud til en Under Armour-butik i udkanten af byen.
Selve oplevelsen med at stige ind i en bil, der bare byder velkommen på skærmen med "Welcome Frank", er ret surrealistisk. Men det vildeste er, hvor hurtigt man vænner sig til det. Efter to sekunder har man reelt glemt, at der ikke sidder en taxachauffør oppe foran.
Turen tog omkring en halv time i tæt myldretidstrafik, og bilens FSD-computer kørte simpelthen så fejlfrit og smooth, at det næsten var kedeligt. Accelerationerne ved grønt lys og måden, den placerede sig i de rigtige vognbaner på de firsporede veje, var langt mere behagelig og mindre aggressiv, end hvad man ofte oplever med almindelige taxachauffører i de her amerikanske storbyer. På et tidspunkt trak den endda udenom en parkeret bus med katastrofeblink fuldstændig flydende.
Jeg har efterhånden kørt en del med Waymo herovre også. Det sjove er, at Waymos Jaguarer jo er proppet med sensorer, sensor-kupler på taget, radarer og 29 kameraer. Teslaen gør stort set det samme – bare meget mere elegant – udelukkende med sit almindelige kamerabaserede vision-system (bilen her var en modificeret Model Y). Det viser bare, hvor langt Teslas AI-algoritmer reelt er nået. Den eneste lille anke i forhold til Waymo var, at Teslaen i denne version stadig er lidt mere restriktiv med, hvor den præcist må samle op og sætte af, men det er jo ren software, der bliver opdateret løbende.
Turen endte med at koste i underkanten af 20 dollars, hvilket er mere end godkendt for en halv times kørsel i en helt privat kabine, hvor man bare kan sidde på bagsædet og nørde skærmen, styre klimaet eller smide Netflix på.
Når man sidder dér på bagsædet og kigger på det tomme rat, der arbejder helt af sig selv i tæt trafik, er man ikke i tvivl om, at taxachauffør-jobbet er truet inden for en ret kort årrække. Det kommer til at gå meget hurtigere, end vi regner med i Europa, så snart myndighederne godkender det.
Jeg har filmet hele turen til min YouTube kanal TeslaNørden, hvis I vil se FSD-computeren arbejde live under svære betingelser, men jeg ville lige smide en hurtig status her i forummet først. Det er uden tvivl den vildeste tech-oplevelse, jeg har haft i år.
Jeg tænker ikke der er mange taxa chauffør, tilbage i den branche om 3-5 år.
Videoen kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=QLr6WxcL9h4