TL;DR - Scroll ned i bunden for hovedpunkterne af ændringere.
Navnet den har fået er Model Y L, ej at forveksle med LR. Den nye version er netop blevet lanceret på det kinesiske marked, hvor mange fabrikanter har stort salg i en “´L” udgave. Den nye Model YL har nu plads til 6 personer i bilen. Mange reviews af bilen fortæller også at det er med god plads, og ikke små børnesæder på 3 række - Som vi blandt andet tidligere har set på S,X og Y i (6)7 personers udgaverne.
Vi kan gå slavisk fra fronten og bagud.
Er helt nye. Der er stadig varme og køl i sæderne, som vi kender fra den nye udgave af Model Y. Som noget nyt, er der nu kommet både udfoldelig benstøtte og justerbar nakkestøtte. Begge dele er noget som Tesla ejere og potentielt kommende ejere har skreget om i mange år. Så allerede her ser vi en klar forbedring. Hvorfor disse sæder ikke er tilgængelige i den kun 7 mdr. gamle Y’er - det kan kun Tesla selv vide.
Her ser vi at Tesla har valgt at bruge såkaldte “Captain Chairs”, præcis som vi kender det fra Model X (6 sæder). De minder i funktion rigtig meget om forsæderne. Dog med undtagelse af den ekstra benstøtte. Det vil sige, at der fortsat er både varme og køling i sæderne. Begge sæder har et elektrisk udfoldeligt armlæn i siden væk fra døren. Disse folder også ned, når man lægger sæderne ned fra knapperne bagi.
Som noget nyt, er der nu også luftkanaler i B-stolpen.
Ud over sæderne er der også ændret på andre ting i kabinen. Der er nu 18 højttalere i bilen. Derudover er himlen også gået fra den klassiske grå vi kender fra Model 3/Y, til en sort kabine, kendt fra Model S/X.
Der er også opgraderet på den trådløse opladning - førersiden kan nu levere 50W mod de 30W tidligere. Passagersiden har stadig “kun” 30W. Der er nu også indbygget køling ved den trådløse opladning, som skulle være med til at mindske overophedning ved opladning.
Skærmen er blevet større og er nu på 16” i stedet for de oprindelige 15,4”. Skærmen bagved forbliver på 8".
Selvom at Tesla har gjort bilen større og tungere, så er den bestemt ikke blevet kedeligere. Rækkevidden ligner den vi kender fra Model Y LR AWD, lige omkring 527km ifølge EPA standarden. 0-100 km/t klarer den også på ganske hæderlige 4,5 sek. Hvilket er 0,3 sekunder hurtigere end Model Y LR AWD. Som Tesla plejer når de lancere en ny bil, så er der også et sæt nye 19” aero fælge.
Tesla har skulle finde alt den ekstra plads et eller andet sted. Det har de gjort nemt ved at gøre Model Y L længere og højere end den nuværende model.
Om denne udgave kommer på det europæiske marked er ganske uvist. Men skal man lytte til vandrørene, så kan det gå begge veje. Elon Musk har selv sagt, at HVIS denne udgave kommer på det nordamerikanske marked, så bliver det tidligst i slutningen af 2026, hvilket kan bruges som guide til det europæiske marked. Men omvendt, så er Model Y “L” allerede spottet på/omkring Nürburgring.
Lad os se tiden an og se hvad der sker. Der er jo også flere europæiske bilmærker med “L” udgaver som vi ikke ser noget til her i Europa.
---------