Lightshow - Finland

8. Oct 2025 af Steffen Bøttern Nielsen

Så går turen til Finland

Igen satte vennegruppen kursen mod et Tesla LightShow - Denne gang i forsøget på at slå verdensrekorden fra Februar I Belgien, som du kan læse mere om her. Det blev dog ikke til nogen ny verdensrekord, men andet kunne da fejres. Du kan også se et sammenklip af vores tur her

Denne gang havde vi dog været så heldige at blive sponsoreret af KERATECH, med nogle af deres energi drikke.

 

Turen mod Stockholm.

Første bil kørte fra Vejle kl. 05.30 om morgenen dagen før showet, da vi skulle nå færgen fra Stockholm - Turku om aftenen. Men inden da, skulle vi lige mødes med bil nr. 2, dette skette på EWII's ladestation i Kastrup - Hvor der blevet ladet HELT op grundet en længere distance til næste opladningspunkt, grundet valg af ladenetværk.

Selvom at vi skulle køre tidligt, var vi ved godt mod, da vi var så heldige at blive sponsoreret af Keratech og deres energidrikke, de hjalp os godt videre i de mørke morgen og aften/natte timer. Både ud og hjem. Specielt på hjemturen igennem natten, blev dette virkelig velkomment. Mange tak for sponsoratet til Keratech. Husk at have dem i tankerne når du tænker nye fælge og dæk.

Vi kørte fra Kastrup som planlagt, lige omkring kl. 06.30. Herfra var det direkte via E22 over til Tesla laderen i Kalmar. Her fandt vi et ganske fint shoppingcenter ved navn "Giraffen". Det havde alt hvad man kan forvente af et shoppingcenter. Tøj, Sko, Elektronik, Dyrefodder og meget andet. Men vigtigst af alt hade det også flere muligheder for os til at få noget middagsmad. Vi valgte et burgersted, dog ikke en af de mere kendte navne, som også lå på adressen.

 

Vi nåede nærmest ikke at få kvalt hverken pomfritter eller burgeren før at begge biler meldte klar til afgang, vi valgte dog at spise og ro og mag, for lige at få de sidste procenter på. Så vores første reelle ladestop var egentlig ikke spild-tid.

Turen gik nu fortsat mod Stockholm, med et yderligere ladestop. Denne gang i Nyköping, her blev det kun til et ladestop fra 4% og op til 30%. Kun lige nok, plus lidt til at vi kunne komme til Södertälje, hvor vi ville lade bilerne op så meget vi kunne og evt. undlade at skulle lade i Finland. Begge biler køre på et alt-du-kan-lade abonnement, og dette skulle jo udnyttes.

Da både biler og kroppen var fyldt op med energi, kunne vi så småt bevæge os mod færgen til Finland. Skibet er kun i havn tæt på en times tid, her skal alle biler ud, derefter ind - Skibet skal gøres klar til nye gæster, et virkeligt fasinerende maskineri der går igang.

Både på turen mod Finland og tilbage mod Danmark, blev begge biler testet lige til grænsen og lidt over. Ikke målt på fart eller acceleration - Begge biler er performance Model 3'er. Den ene fra 2019 og den anden en Highland fra 2025. Turene var dog tydeligt mærket af at 2019 modellen havde en batterikapacitet på 80%. Herunder er et billede fra turen på vej hjem, hvor vi havde kørt nogle kilometer på 0%, på motorvejen. Det er virkeligt lækkert at kunne stole på sin bil og det som den angiver som slutprocent. Vi oplevede dog også at den gule "advarselsboks" var noget skæv i den, selvom at bilen udregnede at vi godt ville kunne nå det.

  

 


Færgen fra Stockholm til Turku (Åbo).

For at holde selve færgeturen ganske kort, så tager turen lige godt og vel 12 timer. Vi havde besluttet os for at hoppe direkte i kahytterne, så vi selv kunne lade op til morgendagens køretur til vores hotel. Her tilbragte vi den første del af dagen i Turku i hotellets spa indtil at turen gik videre til Helsinki.

Vi ankom til Finland på selve dagen for Light Show. Vi kørte til hotellet i Turku for at checke-in. Men da vi ankom tidligt skulle vi betale extra for at få hotel værelset tidligt. Dette gad vi ikke, men fik til gengæld lov til at bruge deres spa og badeområde. Så dette blev da klart udnyttet til det fuldeste og der blev brugt nogle timer i vandet. Lysshowet var først omkring kl. 19, så travlt havde vi bestemt ikke. Det var tydeligt at se hvor ingroet spa/sauna kulturen er i Finland. Der var opsat en TV-skærm med forskellige aqua øvelser, dette blev brugt flittigt af flere mennesker, for at få lidt træning i vandet. Der var sågar direkte adgang fra spaområdet og ud til fjorden, hvor man også kunne få sig en, omend kold, dukkert. Senere, ankom et hold mennesker - Som dyrkede hvad der bedst kan beskrives som, en slags cirkeltræning i vandet.

Turen til Helsinki

Da vi endelig kunne checke-in på værelset blev det gjort. Vi fik lagt vores tasker og alt det som vi ikke skulle have med til Helsinki. Turen fra vores hotel i Turku og til Helsinki varede godt og vel 1 timer og 45 min. Tilfældigvis på turen til Helsinki, kom vi forbi Finlands SuperCharger #250. Præcis som vi kender den danske udgave for vores #500.

 

Lightshow

Ved ankomst til selve showet bliver vi mødt af nogle venlige Finner som guide os ind i 3 køer og derfra kan køre ind på selve væddeløbsbanen, hvor arrangementet bliver afholdt. Til forskel for Lightshowet i Belgien, hvor vi anvendte en landingsbane, blev vi parkeret i denne ovale cirkel. Dette gav et sindsygt fedt udtryk på sin hel egen måde.

En video af selve showet kan ses her.

Desværre blev det ikke til en ny rekord denne gang, men skal man tage noget med - Så var de 600 biler kor til en kunstner der, bedst kan beskrives som en lidt for gammel Finsk udgave af Medina. Men sangen var nu egentlig godkendt herfra.

Hjemturen

Der er ikke så meget at skrive omkring hjemturen, da denne forgik fra lader til lader om natten, hvor vi igen ydnyttede begge bilers "All-you-can-eat" abbonnement. Vi kørte fra Stockholm kl. 19.00 og var tilbage i københavn ca. 8 timer senere omkring kl. 03.00.

Her blev vores sponsorat af energidrikke fra KERATECH.DK flittigt brugt, endnu engang stor tak for støtten herfra.

Kommentarer


Kommentarer modereres. Skriv pænt, høfligt og med respekt i en pæn tone.

Tilbage til artikler